-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:10759 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

شيشهء روي ميز مدير مدرسه توسط يكي از معلّمان سني مذهب سهواً شكسته شده , آيا ضامن است ؟نظريهء علماي اهل سنّت در اين باره چيست ؟

برادر عزيز و جانباز گرامي ! خساراتي كه بر امواي ديگران از جمله بر بيت المال ولو سهواً واردمي شود, موجب ضمان است و بايد خسارت زننده آن را جبران كند.(1)

محقق صاحب شرايع فرمود: يكي از چيزهايي كه موجب ضمان مي شود, اتلاف مال مردم است . كسي كه مال ديگران را تلف مي كند, ضامن است .(2)

صاحب جواهر در ذيل اين كلام فرمود: در اين مطلب (ضمان ) هيچ خلافي بين مسلمانان نيست . شيعه و سنّي همه قبول دارند اگر كسي مال ديگري را تلف كرد, ضامن است . ثانياً اجماع فقها بر اين مطلب است . ثالثاً حكم ضمان ضروري عقل و فقه است .(3)

از كلام صاحب جواهر استفاده مي شود كه بنا بر عقيدهء اهل سنّت , كسي كه مال مردم را تلف بكند, ضامن است .

امام خميني (ره ) نيز بر اين فتوا هستند.(4)

در مستدرك از دعائم الاسلام آورده است كه حضرت امير المؤمنين 7در مورد كسي كه اسب ديگري را بيهوده كشته يا درختي را قطع كرده يا زرعي را فاسد كرده يا خانه اي را خراب كرده بود... حكم كرد بايد قيمت آن اشيا رابپردازد, به اضافه اين كه اگر عمداً اين كارها را كرده , چند تازيانه بخورد و اگر سهواً بود, فقهاغرامت بپردازد.(5)

از اهل سنت نيز رواياتي به همين مضمون در كتاب كنز العمال , جلد 10 كتاب الغصب وارد شده است . بنابراين مسئلهء غرامت , اجماعي و از ضروريات اسلامي است و فرقي بين شيعه و سنّي در اين حكم نيست .

(پـاورقي 1.آيت اللّه فاضل , جامع المسائل , ج 2 سؤال 860

(پـاورقي 2.جواهر الكلام , ج 37 ص 46

(پـاورقي 3.همان .

(پـاورقي 4.استفتائات , ج 2 ص 529و 537و 547و 560 تحرير الوسيله ء, ج 2 ص 190 كنز العمال ج 10 حديث 30366

(پـاورقي 5ً.ميرزا حسن موسوي بجنوردي , القواعد الفقهيه , ج 2 قاعدهء اتلاف , ص 19

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.